Uge 15 + sdu-evaluering.


Uge 15 har stået på en masse kursustid - Almendidaktik 2 blev afviklet mandag-tirsdag-onsdag, og det var overordnet set et enormt godt kursus. Jeg er både ærgerlig og lettet over, at kurserne nu er slut. Jeg er glad for, at jeg er færdig, da jeg er ved at være godt træt af at overnatte på Comwell Kolding, men jeg kommer også til at savne diskussionerne og især min underviser Birgittes input.

En øvelse, der blev kørt til AD2 var en skriveøvelse, hvor vi skulle reflektere lidt over hvor vi mon er om 2-5 år, som gymnasielærere. Vi skulle også reflektere lidt over vores styrker og svagheder, en form for pædagogisk/didaktisk selvportræt. Det, jeg kom til at tænke på er, at jeg har et ønske om at arbejde videre med pædagogisk udvikling, og jeg har også lyst til måske selv at have praktikanter/kandidater under mig på et tidspunkt ude i fremtiden.

Jeg skrev også, at noget af det jeg synes jeg har svært ved er den egentlige regelkompetence, som det hedder på ML. Jeg vil gerne være bedre til ikke kun at være formidler af mit fagområde, men også statsansat formidler af mit faglige område, altså være bedre til at forholde mig til krav og datoer osv. Det er noget, jeg fortsat vil være opmærksom på. Jeg vil også gerne vide mere om eksamensprocesser og censorarbejde.

Nå, nok om det - videre til selve undervisningen i løbet af ugen. Torsdag stod den på 1p og 1y. 1p var noget så ukorrekt som grammatiktræning. Helt grundlæggende handlede det om ordstilling, ikke-funktionel tag-udgangspunkt-i-gramma-bogen-grammatik. Mine undervisere på AD1 havde nok kigget misbilligende på mig, men timen fungerede glimrende og eleverne var glade for noget specifik sprogtræning. I 1y havde vi elevfremlæggelser både torsdag og fredag, med resultater fra deres SDU-besøg + evaluering af dagen

Eleverne blev bedt om at evaluere på det faglige udbytte, det sociale udbytte, logistikken omkring besøget og til sidst en lille besked til oplægsholderen vi besøgte på SDU.

Her er et par citater....

Fagligt udbytte:

Jeg synes jeg selv blev mere bevist om, hvad jeg ville. Det var meget lærerigt for mig i forhold til min fremtid. rundvisning gjorde jeg fik et indtryk, af alle de forskellige muligheder som er på SDU. Jeg synes det vi fik fortalt om engelsk og amerikanske studier var fint i forhold til, vi havde engelsk den dag. Men ikke fordi det var så relevant, i forhold til, hvad jeg vil. Men dejligt at få et indblik i, hvordan det kunne forløbe. - Sandra

Jeg kunne rigtig godt lide at vi fik en rundvisning. Jeg havde været der før, men det var kun noget af det jeg havde set. Så med den her rundvisning gjorde det rigtig meget, for jeg har altid gerne ville se hvordan SDU så ud. Rundvisningen var rigtig spændende, det gav mig en masse overvejelser og tanker omkring hvad jeg gerne ville! - Sofie

Jeg mener selv, at jeg fik meget ud af det. En person jeg interviewede, gav mig også en form for inspiration til selv at begynde. Han dyrkede sport på højt niveau, og studerede noget med biologi, præcist som jeg gerne vil, hvis jeg kan. - Hossein 

Jeg føler at jeg fik rigtig meget ud af dagen, både at få set universitet indenfor, men også at oplægget og interviewsene. Oplægget gav mig et rigtig godt indblik i hvordan et studie er delt op, i semestre og kurser osv. Interviewsene gav mig rigtig meget indblik i hvad jeg kan forvente når jeg selv skal starte på SDU efter gymnasiet. Jeg synes det var fedt og meget lærigt at få forskellige holdninger omkring hvordan det er, at være en studerende på SDU. - Sille

Jeg lærte en hel masse om hvordan det er at studere på universitet. Jeg ser faktisk mere frem til at skulle studere en længere varig uddannelse, hvor at jeg først troede det ville blive ret uoverskueligt. Jeg kunne rigtig godt lide miljøet og jeg elsker princippet i at man selv skal sørge for sin egen læring. - Mathilde 

Socialt udbytte:

Jeg synes det var rigtig hyggeligt at sidde og spise sammen, for vi mangler lidt at have noget sammen i klassen fordi vi er okay opdelt. Dejligt at vi kunne komme ud på UNI så hurtigt og at vi fik lov til at gå rundt og snakke med folk som havde forskellige interesser, så man ikke kun skulle snakke med engelsk studerene. Synes det er fedt at du giver bruge din tid på os og at du lægger hus til at vi for et mere socialt liv i klassen. MANGE TAK - Josefine Frost

Jeg synes vi alle var gode til at støtte hinanden. Min gruppe var ikke nogen af de personer jeg normalt hænger ud med, og det var rigtig rart at få noget tid sammen med dem fra klassen, som jeg selv normalt snakker med. - Mathilde

Det er det første vi har lavet udenfor skole sammen. Selvom det var lidt skolerelateret. Men det var rigtig hyggeligt, at være sammen på en anden måde, end at sidde i et klasselokale hele dagen. Den gruppe jeg kom i, er ikke nogen jeg snakkede med normalt men det var fedt, at snakke med nogle andre, end dem man altid render sammen med. Jeg synes det, på en eller anden måde, styrkede fællesskabet at komme ud på SDU. Og gå rundt et sted, hvor man ingen kendte, udover sine klassekammerater. - Iben

Om elevernes egne karrierevalg:

I det hele taget synes jeg vi burde gør det igen på et tidspunkt at se et andet sted som vi måske - måske ikke kommer til at studere ved.Det fik mig f.eks. Til at tænke på at måske efter gymnasiet og sygeplejerskole overvejer jeg at måske vil studere ude på SDU. - Adaobi

Jeg vil selv gerne før vores besøg, gå på universitetet efter gymnasietiden, og vores besøg har på ingen måder fået mig til at genoverveje det.   - Hossein

Det var meget rart at se SDU, og det var meget rart, at man fik en mulighed for at høre, hvordan det foregår, hvis man vil studerer der. - Emma 

Ift logistik er eleverne generelt glade for den fælles morgenmad, for den fælles transport ud på SDU, udviser positiv stemning ift. at være på besøg hos mig, og alle giver udtryk for, at det gav noget godt for vores lærer-elev-relation, og til elevernes indbyrdes relationer. Eleverne er generelt set enige om, at øvelsen til sidst, med indsamling af interviews, fik lidt for lang løbetid.

Jeg har "Kvitteret" oplægsholderen Sarah med en lille mini-anbefaling for hendes tid sammen med os på SDU. I det dokument har jeg skrevet en del af elevernes feedback til hende ind. Det kan findes her. 

Nu er stigma-forløbet overstået, og de er klar til noget mindre fagligt udfordrende. Vi sætter nu gang i et eventyrforløb, der forhåbentligt bliver mere stille og roligt. Jeg er overordnet tilfreds med vores SDU-besøg, og det lader til at eleverne også har været det.

Fredag stod i øvrigt også på 3y og 2q. Begge dobbeltmoduler forløb fortrinligt.


Comments

Popular Posts