Uge 11: Engelsk og Idræt: Lidt om... social stilladsering?
Så er den lidt mere almindelige hverdag sat i gang igen, efter besøgsugen. Jeg er sat bag roret hos 2q igen, og film-timerne med 1y og 1p er overstået, så vi er tilbage til mere regulær undervisning. Timerne med 2q onsdag blev afholdt alene, da CB måtte være andetsteds, og disse timer satte nogle tanker i gang hos mig, ift. stilladsering af arbejdsformer:
Eleverne kunne simpelthen ikke ligeligt administrere deres arbejde, hvis de fik lov til at forlade klasselokalet. Visse elever skulle pludselig bruge tiden på at udleve deres kærestedrama, og andre elever forsvandt ind i snakke med elever fra andre klasser. Det slående var, at det primært var de elever, der var fagligt svagest eller mest demotiverede for den enkelte lektion, der faldt i.
Skulle man nu lave en teoretisk funderet refleksion var det tydeligt, at stilladset simpelthen ikke var stort nok til de elever, der havde brug for høj stilladsering, på form eller indhold. Nogle enkelte elever i den klasse er så fagligt svage, at man ikke kan give dem lov til at gå ud, for det resulterer i at eleverne simpelthen, bogstaveligt talt, sidder og kigger blankt ud i luften ind til timen er overstået, uden at de har produceret noget som helst. Andre elever er så socialt distraherede, at det faglige fokus ryger. Der kan altså skelnes imellem en form for social og faglig stilladsering. De svageste elever har brug for, at komme i grupper, hvor de er tæt på mig, fordi de har brug for faglig støtte. De socialt distraherede elever har brug for at være fysisk tæt på læreren, ikke på grund af et fagligt behov, men fordi det holder dem til at arbejde fagligt rem for, at falde i en masse socialt fnidder.
Det skal jeg være bevidst om, også i mine egne klasser. Jeg har aldrig oplevet det så udtalt som onsdagstimerne med 2q før, men jeg skal være opmærksom på at det jo kan ske i større eller mindre grad, også i stærkere klasser.
Jeg forsøgte at imødekomme det lidt fredag, og lave niveaudifferentieret par-arbejde. Det gik markant bedre, og fungerede OK. Især nogle af de elever, der kom i grupper med de allersvageste, arbejdede markant bedre fredag end de fik mulighed for onsdag. Nogle enkelte elever er dog så umodne, at sociale hensyn stadigvæk står over faglige (Jeg kan simeplthen bare ikke med Laura....), og det er symptomatisk for klassen. 2q er virkelig en klasse fuld af udfordringer - godt at de har så dygtige lærere til at tage sig af dem :-)
I 1y har jeg afholdt karaktersamtaler, og det er gået OK. Enkelte elever (3 stk) har været uforstående over for deres karakter, især de skriftlige, men jeg har egentligt kunne forstå elevernes frustrationer. Det er typisk elever, hvor jeg ikke har givet dem helt den karakter de fortjener, fordi jeg ikke helt havde et ordentligt bedømmelsesgrundlag i midten af januar. Efter at have set deres oplæg og læst en ekstra aflevering fra dem ville jeg nok have bedømt dem lidt højere. (f.eks. fra 7 til 10). De fleste elever ville dog bare bruge muligheden for at sige, at de var fint tilfredse, og at de var glade for engelskundervisningen, og det er jo også mit indtryk. De lander også ret gennemsnitligt, med et snit på 6,6 skriftligt og 7,2 mundtligt, så det er nok nogenlunde tæt på hvad de har været vant til fra folkeskolen.
I idræt har jeg været i hallen (ENDELIG!) og haft mere regulær idrætsundervisning. Det har jeg ikke haft før juleferie, og det var dejligt at blive lidt forpustet i undervisningen igen. Det har jeg virkelig savnet. Jeg glæder mig til at se TD og TB folde sig ud med step-aerobic, og så glæder jeg mig til at arbejde med opvarmningsprogrammerne i resten af ugen.
I denne uge skal vi efterbehandle film, vi skal se film i 2q, vi skal færdiggøre opvarmningsprogrammer, så skal vi holde påskeferie, og så står den på flexuge.
Dejligt!

Comments
Post a Comment