Uge 8: Puljekursus (Wall of text!)
Denne uge har jeg stået for puljekursustimerne for engelsk på højniveau. Det sagde jeg ja til, da vi i en arbejdsgruppe havde udarbejdet udlægget til hvad, et sådant kunne indeholde. Der er flere ting ved processen, som jeg synes er lidt problematisk:
1. Det var ikke klart, at vores skitse til hvad puljekurset skulle indeholde, endte med at blive det bindende. Vi havde siddet i et udvalg som en del af PR og skrevet et forslag til hvad det KUNNE indeholde, men det var ikke færdiggjort og temaet var ikke finpudset før det kom ud til eleverne. Eleverne havde altså valgt sig ind på en beskrivelse af et kursus som føltes meget bindende, selv om det ikke var finpudset.
2. Fordi vi havde siddet tre lærere sammen, der var tilfældigt udvalgte, til at lave et udkast til puljekursus blev det en diskussion imellem os tre, der skabte eksistensgrundlaget for En Højt. Det resulterede i praksis i, at da snakken om hvem, der skulle påtage sig at afvikle timerne endelig dukkede op, følte de andre lærere ikke, at de ville være i stand til at afvikle kurset, fordi beskrivelsen var skabt på baggrund af en diskussion frem og tilbage imellem os tre. Det vil altså sige, at det i praksis skulle være en af os tre lærere, der skulle afvikle timerne. Det var altså en af os tre tilfældigt udvalgte, der skulle afvikle kurset. I praksis sad jeg alene med 10 moduler og en hullet beskrivelse af et ufærdigt puljekursus som eleverne havde forventninger til.
I mine øjne burde hele strukturen have været omvendt. En eller to lærere burde have gjort tovholdere for puljekurset til at starte med, og disse skulle så have muligheden for at strukturere det efter deres egne idéer. Jeg følte faktisk, at jeg ikke havde noget valg ift. at afvikle puljekurset, selvom jeg har rigeligt at se til ift. pædagogikummet, fordi jeg havde siddet i arbejdsgruppen med udvikling, og mine arbejdsgruppemedlemmer ikke var til faggruppemødet hvor det blev besluttet.
Havde rækkefølgen været omvendt havde den lærer, der var tovholder for puljekurset, kunne bruge timerne til sparring med andre lærere, frem for at der sidder 10 lærere og kigger på en puljekursusbeskrivelse, de ikke forstår og derfor ikke kan afvikle. Det må på en eller anden måde kunne smides ind i en timeberegning, at et givent antal lærere står for puljekursustimerne. F.eks. lærere, der ikke har terminsprøver, eller som ikke er i pædagogikum... Enten det, eller også kunne det bare gå på runde.
Omvendt kunne den arbejdsgruppe, der havde frembragt puljekursusbeskrivelsen fremlægge den for resten af faggruppen, som så eventuelt kunne lade sig inspirere. Sad der så en lærer med ønsket om at køre et En Højt kunne de evt. springe til, og så bruge arbejdsgruppen som sparringspartnere. Der bør sættes nogle timer af til den proces. Det tager meget længere tid at udarbejde et helt anderledes projekt til et puljekursus end det gør, at forberede almindelig undervisning, og sparring havde været rart.
3. I starten af februar blev der knyttet en praktikant til puljekursustimerne, som skulle komme og observere timerne på En Højt. Hun var mildest talt en klods om benet, da hun for det første først svarede på mine mails om tirsdagen i uge 8 (dvs d. 20.), selvom jeg havde skrevet til hende første gang d. 5. februar. Tanken var, at hun også skulle afvikle noget undervisning, men hun var så sent ude af starthullerne at det ikke blev til noget. Hun var derfor bare i klasselokalet, og det blev ekstra organisatorisk arbejde lagt oven i en uge hvor jeg i forvejen følte at jeg skulle afvikle nogle timer der ikke helt var mine egne. Jeg sagde ja til praktikanten, da jeg tænkte at det ville være rart at være to om at planlægge ugen, og lidt faglig sparring havde også været rart for mig - men nej. Det fik dog sat min egen arbejdsomhed i relief. Det er rart at blive mindet om, at jeg absolut ikke sidder på mine hænder.
Nå. Nok brok. Det er nu heller ikke brok så meget som det er en refleksion over ugen, og noter til mig selv ift. en evaluering til ledelsen af puljekurset, såfremt muligheden skulle opstå. Når alt det organisatoriske er lagt til side var En Højt helt fantastisk.
Mandag: Formal letter writing. Med udgangspunkt i Cambridge University og CAE-formatet på at skrive et formelt brev, skulle eleverne skrive en hilsen til mig med ønsker til ugens indhold inden for puljekursusbeskrivelsernes ramme. Eleverne kom med mange gode idéer, og jeg besluttede mig for at holde mig meget tæt til beskrivelsen de havde fået hjemmefra.
Jeg tog udgangspunkt i følgende link: http://www.rubenvalero.com/english/content/fce-formal-letter-or-email
Tirsdag: Debate Club. Eleverne blev inddelt i interessedifferentierede grupper, og blev så sendt ind på nytimes.com, hvor de skulle undersøge et emne og læse artikler med et højt lixtal. Derefter skulle de fremlægge og debattere emnet. Eleverne skulle så give hinanden konstruktiv kritik efter debatten.
Onsdag: (+ praktikant) Videre arbejde med formelt skriftligt arbejde. Her tog vi udgangspunkt i, at eleverne skulle forestille sig, at de er universitetsstuderende der skal skrive en ansøgning til universitetet om at komme ud og studere i udlandet. De skulle gå på nettet, finde et universitet i udlandet og en uddannelse, og herefter skrive en formel motiveret ansøgning, hvor de beskriver karriereplan og fremtidsmål, samt argumentere for deres uddannelsesvalg.
I anden time skulle de så lave forumteater, hvor eleverne skulle agere udvalg, der bestemmer om de blev godkendt eller ej. Eleverne skulle fremlægge hinanden og fik så yay/nay.
Torsdag: (+ praktikant) Eleverne læste den politisk korrekte udgave af cinderella, og vi diskuterede køn og kønsidentitet med en socialkonstruktivistisk vinkel. Eleverne skulle så skrive en ikke-politisk-korrekt udgave af teksten. Jeg endte med at blive 50 minutter efter timen var slut og diskutere religion, ontologi og epistemologi med fem elever..... Praktikanten stak af.
Fredag: (+ praktikant) Vi arbejdede specifikt med dialekt, sociolekt og accent. Eleverne skulle researche en dialekt på internettet (youtube), og så have en samtale foran de andre elever, hvor de forsøger at emulere den dialekt de har researchet. De andre elever skulle så gætte hvilken dialekt de havde valgt. Derefter spiste vi kage og evaluerede ugen. Eleverne blev bedt om at evaluere ud fra 3+2+1-tilgangen.
Positive kommentarer var primært, at det havde været en god uge, herunder et par citater:
- This has been some amazing, and very educational,
classes.
- The classes were nice overall, because i feel like you wanted to be there and not forced to. Your positivity affected us.
- I think this course was many awesome hours of my life and I learned a lot on this course
- I really liked that we focused so much on formal
writing skills, because it is something a lot of us are going to use later in
life.
- Generally, it was very nice to have classes where you knew that everything we
learned was something we could use, in the real world.
- For almost every task we had to do a lot of
research ourselves, and that way we could influence the teaching, so it was
about something that we found interesting.
- Another amazing feature in the classes was that we were only allowed to talk
English in the classes. It was wonderful because you could actually feel your
vocabulary expand, throughout the 100 minutes."
- Det er virkelig fedt at se en lærer, som er så glad for engelsk
- Det var nogle virkelig gode øvelser du gav os.
- You tried to make everyone of us speak and not sit in silence
- Jeg kunne godt lide, at vi udelukkende kun måtte snakke engelsk. Også i pauserne.
- The classes never got boring.
- I have gotten better at formal writing, and I feel that that is very useful.
- I liked the intense writing exercises.
- It was interesting to work with political and relevant topics that I am actually interested in.
- Lastly I enjoyed the lesson where we had to act like judges - having to play a role makes it easier for me to speak English.
Det jeg tager med fra de positive evalueringspunkter er, at jeg kan være positivt stemt over elevernes udbytte. Samtlige elever har været glade for ugen. Jeg tager også med, at mange af eleverne kan lide at lave forumteater og at påtage sig en rolle, fordi det ikke længere er "mig" der taler, men "den karakter jeg spiller", der taler. Det tror jeg, jeg vil bruge lidt mere.
Det gennemgående tema for det, eleverne havde manglet var "mere tid til skriveøvelserne". Syv elever har nævnt det. Det har vi talt om i forbindelse med pæagogikummet, så jeg er bevidst om, om jeg giver dem mere eller mindre tid - og her havde jeg valgt lidt mindre. En enkelt elev skriver dog, at hun blev positivt overrasket over hvor meget hun kunne nå at skrive på 25 minutter, og det er jo en totalt valid pointe - det handler også om at eleverne øver sig i at være effektive til at producere tekst. Det kan man jo evt. bare italesætte over for eleverne, inden øvelsen går i gang: "Det her er også en øvelse i at være effektive tekstproducenter, så speedy speed!". Så tror jeg egentligt eleverne i højere grad vil acceptere at de har kortere tid til skriveøvelserne.
En enkelt elev kommenterer på, at det meget er de samme, der har sagt noget i klasserumsdialog. Det er til dels rigtigt, men timerne har været meget gruppe/projektarbejde og meget lidt klassedialog, men det er en legitim overvejelse. Eleverne kommenterer også på, at det er svært at arbejde sammen med elever man ikke kender.
Ellers er nogle af kommentarerne som følger:
- The biggest challenge has probably been having to cooperate with people I don't know.
- One more thing the next year puljekursus could benefit of, is maybe trying to make everyone participate, so it is not always the same people who runs the show.
- The written assignments did drag longer than it should have. Some form of short grammatical presentation would have sufficed.
- I found it difficult give good constructive criticism
- Jeg synes de skriftlige opgaver var sådan lidt irrelevant.
Overordnet set en god uge, som blev et produkt af en lidt træls opstartsproces. Helt overordnet er jeg glad for at jeg afviklede timerne, for det har givet mig nogle gode erfaringer, har tilladt mig at arbejde med noget materiale der er lidt mere frit og på LANGT højere niveau end normalt. Jeg glæder mig til, at jeg på et tidspunkt får noget A-niveau. Set i bakspejlet kunne jeg VIRKELIG godt have brugt en skemafri uge, så jeg havde kunne opstarte min teopædopgave og igangsætte en aktion. Det må jeg så planlægge i uge 9.
I morgen står den på workshop om vejledningssamtaler og teopæd.
- KH CC

Comments
Post a Comment