Uge 4, devicefri uge
Uge 4 - sikke en uge, og hvor har jeg savnet min computer!!!
Egentligt havde jeg taget skemafri mandag+tirsdag for at fejre fire(!) familiefødselsdage på Rømø, men det blev aflyst for at få lidt mere tid. Jeg tog derfor ud og underviste 3y mandag - og her tog jeg mere udgangspunkt i TBs tilgang til gennemgang af fagmaterialet. Jeg havde forberedt spørgsmål til teksten, og derefter nogle cases. Det gik så fint, og det var en god og afvekslende time for mig, hvor eleverne kunne få lov til at stille kritiske spørgsmål løbend,e og faktisk fik en masse viden ud over lærebogen, fordi jeg ikke brugte min tid på at gennemgå lærebogen, men kunne støtte dem i ekstra viden og hjælp til at forstå. Jeg ser virkelig fordele og ulemper i begge dele, og jeg skal huske at elevernes autonomi er SÅ vigtig at understøtte.
Tirsdag var skemafri, og jeg brugte dagen på at sidde og planlægge en aktion til min eksamensopgave i teopæd. Jeg fik også læst en masse tekster til vores stigmaforløb i 1y, og jeg gik i gang med at forberede mine timer til USA-forløbet med 2q.
Onsdag var så mit første møde med 2q, en historisk gennemgang af amerikansk historie, i meget store træk. CB fik den glimrende idé at lade dem sætte ting i rækkefølge, og jeg lod dem arbejde en time med det, og så en times gennemgang af amerikansk historie, i meget overordnede træk. Timen gik virkelig fint, men der er, ligesom i 1p, et par elever, der har et meget lavt niveau. De er dog markant mere konfrontatoriske i 1p.
Torsdag var en time mere med 1p, og de arbejdede målrettet og fint med eventyrene. Det går fremad, selvom jeg stadigvæk ikke lige har regnet ud hvordan det bliver passende til de lidt højere niveauer. Måske jeg kan lave noget differentieret gruppearbejde.... jeg tænker videre.
1y torsdag var endnu en fornøjelse. Det er helt fantastisk at undervise dem - og jeg lod dem arbejde med teksten selv. Vi har nu afsluttet teksten Flowers for Algernon, og jeg sætter nu et mini-projekt i undervisningen i gang: at de skal lære at strukturere et interview. Jeg kunne godt tænke mig at tage dem med ud på universitetet og lave interviews med nogle studerende, på engelsk, som de så skal fremlægge i en skriftlig fremstilling.
Eleverne elsker temaet, og to elever kom op og spurgte mig, hvornår forløbet var slut, hvortil jeg kunne svare "der går laaaang tid, vi har mange flere tekster...". Jeg havde forventet et frustrationens suk som modsvar, men Noor og Adaobi svarede i kor "Ej hvor fedt!". Dejligt at mærke, at eleverne oplever at teksterne er velvalgte, at de synes det er spændende, og at de gerne vil arbejde videre med det. I <3 1y.
Fredag står så på praktisk idræt med 3y - det gik glimrende, og vi arbejdede med dødløft. Pigerne åd det råt, men drengene var lidt sværere at få til at holde fokus. Næste gang står på et lidt sværere fagområde, men det skal nok gå fint. Næste gang jeg skal undervise dem er i næste uge, og så går der faktisk noget tid indtil der er forløbsprøve - det bliver på 2. besøg, hvor jeg skal afvikle forløbsprøve sammen med Thomas.
2qs timer var lidt rodede, og jeg var ikke helt mentalt til stede. Jeg var stresset over printerproblemer, kom lidt for sent, og faldt ikke rigtigt på plads i rummet. CB mente ikke, at hun kunne mærke det, men jeg var selv ret rundt på gulvet til timen. Det gik ellers fint, og det var en god time, men jeg var bare lidt ved siden af mig selv. Det var en time, der blev enormt besværliggjort af devicefri-princippet - havde jeg haft min computer havde jeg haft mange flere handlemuligheder og havde kunne løse printerprincippet med et smartboard. Godt, det er overstået - jeg kan sagtens se mening med projektet for eleverne, men at vi lærere ikke må bruge computere+smartboards er både dyrt for skolen ift. printerarbejde, men også et ret stort indgreb i vante arbejdsmetoder. Jeg er nok ikke så rutineret, at jeg helt syntes det var så sjovt.
Fredag afsluttes med endnu en time med 1y, hvor de lavede gruppearbejde hele timen, med en fremlæggelse til sidst. Det gik glimrende!
Devicefri uge er nu overstået, og uge 5 er startet med lektielæsningstimer med 1p. Ugen står på en masse arbejde med Id og En. 1y skal køres i stilling til interviewprojektet op til vinterferien, og 1p skal have afsluttet et par eventyr.
Onwards and upwards.
Comments
Post a Comment