Uge 50, engelsk

Endnu en uge er overstået, og juleferien nærmer sig med hastige skridt. Jeg har i denne uge udelukkende været engelsklærer, da idræt har været afviklet for i år - 3fk er gået på SRP-skrivning (det samme er i øvrigt 3b), så i denne uge har jeg været så priviligeret at jeg kun har været i selskab af 1p og 1y. 1y blev afsluttet med A Christmas Carol - og her bliver forskellen på de to b-niveau-klasser (hhv 1p og 1y) enormt tydelig. Der er simpelthen så langt fra 1ps niveau op til 1ys, og det er tydeligt at 1y kan køres langt mere intenst og med langt mere og sværere indhold end på 1p. Deres fremlæggelser var gode - fulde af refleksioner, metaforer, fortolkninger, og alle deltog. Sammenligningen med 1p er håbløs - de vidste ikke engang hvilke figurer der var med i fortællingen. Det er dog OK, og efterhånden gammel vin på gamle flasker, og jeg går fortsat med oprejst pande til undervisning med 1p.

For 1ps vedkommende stod den på noget så upædagogisk som ikke-funktionel sprogundervisning (dvs isoleret grammatikundervisning), hvilket mine teopædundervisere nok vil korse sig over. Der har dog været et klart behov for at få styr på nogle ting, og jeg introducerede over tre dobbeltmoduler følgende ordklasser:
Pronomener (herunder personlige og possessive)
Præpositioner (herunder også præpositionsforbindelser)
Adverbier/adjektiver (herunder bl.a. -ly endelsen på adverbier).

Problemet lå dog i, at jeg kunne bruge 50 minutter om tirsdagen på at undervise dem i pronomener, med en tavlegennemgang, så enkeltarbejde med opgaveløsning, og så fælles opgaveløsning med dialog om pronomener, så en opsamling, og onsdag kunne ingen fortælle mig hvad et pronomen er. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med elever der nærmest pådrager sig en læringsresistent position. Kun enkelte elever kunne forklare hvad det rent faktisk var de havde arbejdet med dagen forinden (og vi taler, de kunne ikke engang komme med ét eksempel på et pronomen - eller lod som om, de ikke kunne). Jeg synes jeg har en god kontakt med dem, at rummet er åbent og fint, og at vi ellers har en god klasserumsdialog, men hver gang jeg forsøger at undervise dem i decideret sprogundervisning (grammatik, semantik, ortografi og deslige), så er det som om de checker totalt ud. Det skal jeg være bevidst om fremadrettet. Jeg skal simpelthen finde ud af hvad det er der gør, at intet af det sidder fast. Det kan jeg lige tænke lidt over henover julen.

Nu står den sidste uge inden jul på et par møder (opstart med TB og et midtvejsmøde med NE), og så er det ellers en skrive-torsdag med 1p, og så står den på juleferie og en tur til Kap Verde over nytår :-)




Comments

Popular Posts