Uge 47+48, idræt
Uge 47: Denne uge har haft en masse idræt - både på mine egne hold, men også på mit ekstrahold. Jeg har undervist i dans på 3fk - en god time, med en masse indlæring af nye bevægelser til Lindy Hop. Eleverne var arbejdsomme, ville gerne lære, og ville gerne lære dansen. Mit indtryk var (og elevernes feedback var), at de havde syntes at timen var gået rigtigt fint, at det havde været sjovt, og at de havde været udfordret på et passende niveau. Jeg arbejdede aktivt med at ignorere at der ikke var stille når jeg gav beskeder (jf. feedback fra HK efter 1. besøg) - jeg forsøgte at holde energien boblende ved ikke at afbryde, men bare lige vente til energien var dalet lidt. Det gik over al forventning, og er klart noget jeg vil være opmærksom på fremover. Der var meget mere "smæk på" end der har været tidligere!
Jeg har også undervist på b-niveau valghold i styrketræning. Endnu en fin time uden store svinkeærinder - en masse teknik og teori, et fokus på at droppe al egoløft og fokus på gode bevægelser. Her bliver det total deduktiv instruktion og mesterlære. Rummet tillader ikke meget andet, og fagområdet kræver en del sikkerhedsinstruktion og forevisning.
Uge 48: Denne uge har ligeledes budt på en masse arbejde med dans og styrketræning - jeg fortsatte i 3fk med lindy hop v. 2.0, og det var en fin time med god læringskurve og med god elevdeltagese. HK og jeg talte kort efter timen, og blev bl.a. enige om, at musikken med fordel kan komme på med det samme, og så bruge musikken til at skabe associationer til forrige time. Ønsket med første øvelse var repetition, og selvfølgelig skal de gøre det til samme musik som sidste gang (og til musik i det hele taget, så de oplever at musikken er en integreret del af dansen), så det bliver lettere for dem at huske trinene. Det vil i øvrigt være med til at øge energien. En af de ting der går igen i vores vejledningssnakke er snakke om energi. Om en vekselvirkning imellem høj og lav energi. Holdet har fra "naturens side" så høj en energi, at det virkelig kræver noget ikke at komme til at bremse den, men at kunne tale ind i den og udnytte den. Det er fedt, og har klart været læring der er værd at tage med fremadrettet - at huske at holdets _energi_ (ikke manglende koncentrationsevne...) ikke er en disruption, men tværtimod en gave, såfremt man ikke opfatter den som noget, der kan være med til at destruere undervisningen. Jeg har for vane at føle at larm = dårlig time, men hold kæft hvor har feedbacken fra HK været øjenåbnende ift. at lære at høste og elske den høje energi i idræt. Vi danser jo, for helvede, så ja vi snakker, griner, taler, har det sjovt, hvorfor har jeg tidligere forsøgt at bremse det?
Tak for mega godt input, HK. Det er læring for livet!
Ugen sluttede med en crossfit-time. med 3g2hf. Timen forløb fint, men der var lige et par justeringer jeg tager med til næste gang:
1. Undervisningen foregår ENTEN ude i sandet og udenfor ELLER indenfor og ude på vejen. De trækker sand med ind i hallen, no go.
2. Egendeltagelse får energien til at stige. Vær mere med i starten.
3. Eleverne er dårligere til at bevæge sig end man tror, så nedjuster niveauet for opvarmningen betragteligt.
Når det så er sagt, så er mine vinger totalt smadrede i dag, efter at have vist dem hvordan man laver kipping pullups, og jeg nåede også at få nogle gode løbeture ind i løbet af timen, så det var rigtigt fint. Midt i timen tog HS over med yoga, og så smuttede jeg ud og forberedte engelsktimer til næste uge.
Comments
Post a Comment