Uge 47+48, engelsk
Her kommer et samlet skriv fra de sidste to uger. Der har været lidt pres på i den her uge, både med ML og i det private, så at få skrevet refleksioner ind har været en smule nedprioriteret. Det betyder dog ikke, at jeg udøver ureflekteret praksis i den virkelige verden :-)
Uge 47 var en god uge på engelskfronten. 1p har afsluttet deres kærlighedsforløb. Forløbet blev afsluttet med en snak om hvordan de skal arbejde med et notesystem som de kan have med til eksamen, med et fuldt overblik over de tekster de har arbejdet med. Vi brugte to timer på at sætte ting i system og lave et skema med et overblik over alle teksterne fra forløbet til dem. Klassen har haft nogle sociale problemer jeg ikke mærker meget til inde i mine timer, men de har generelt ellers været sløve og svære at få til at deltage, måske er der en sammenhæng.
Med 1y fik vi sat horror-forløb i gang, og det lagde ud med en teoretisk gennemgang i første time, så læsning af en originaltekst, så anvendelse af teorien til at forstå originalteksten. Klassen bliver virkelig udfordret på fagligheden her, og jeg taler fortsat ikke dansk med dem. Det fungerer OK, men det betyder også at nogle ting ryger lidt hen over nogle hoveder - det er en afvejning. I 1p er det en klar didaktisk men også pædagogisk overvejelse, at jeg er nødt til at tage mere hensyn til de svageste, hvor at jeg i 1y kan mærke, at jeg er nødt til at tage mere hensyn til de stærkeste - uden at negligere de svageste, men der er en helt anden tilgang til læring og en helt anden motivation for at gå til arbejdet i 1y.
I 3b har vi også arbejdet med horror, men på et lidt højere niveau. Vi har arbejdet med historisk læsning af horror-tekster, bl.a. med Shelley's Frankenstein (og i denne uge Dickens' A Christmas Carol). Timerne har fungeret OK, og de har fået lov til at arbejde mere induktivt, og de har selv skulle undersøge historiens narrativ. Det er faktisk en glimrende måde at arbejde med et kapitel af en længere tekst: selv at lade dem skabe konteksten. Meget fin arbejdsform.
Uge 48 har været en meget spændende uge, fordi jeg har arbejdet med et par nye arbejdsformer i 1y. Jeg har afholdt min første rene forelæsningstime, hvor eleverne har fået gennemgået en tekst på klassen af undertegnede. Forelæsningen er en undervisningsform jeg ellers ikke abonnerer meget på, men jeg gennemgik teksten for eleverne i et enkeltmodul hvor jeg sikrede mig, at de forstod detaljerne. Eleverne var meget glade for timen bagefter, og de følte virkelig at de fik udvidet deres ordforråd og deres værktøjskasse.
Timen efter var en læse- og arbejstime, hvor eleverne skulle læse en tekst og forsøge at anvende teorien. De syntes det var svært, men i opsummeringstimen dagen efter lykkedes det glimrende. Det var en fed oplevelse, at der var progression over ugen frem for over de enkelte moduler: Introduktion til teori og rammesætning -> Læsning af en kildetekst og arbejde med den -> syntese og anvendelse af teori for at forstå teksten.
Selvom det er B-niveau er niveauet så meget højere end på HF, og især deres arbejdslyst er højere. Der er ikke nær så meget pædagogisk arbejde som der er didaktisering af fagmateriale, og hold nu op hvor er det dejligt at kunne gå ud over pædagogisk arbejde og at forsøge at gøre noget "spændende" hele tiden, for overhovedet at få dem til at arbejde.
I 1p har jeg så dog netop gjort det - vi kører et miniforløb ind til jul med fokus på Skotland og det skotske sprog, og vi har bl.a. sunget skotske sange i timen. Vi har også arbejdet med eksamensrettet skriftlighed. Jeg tænker, at jeg lige så godt kan komme i gang, uden at italesætte direkte, at det er eksamenstræning vi laver. Mine tanker bag er det ufatteligt lave skriftlige niveau de har i klassen. Mange af dem har simpelthen brug for the basics, stadigvæk. Jeg har i samme ombæring givet dem standpunktskommentarer. Det var noget af en opgave, der tog enormt lang tid for mig, især at sørge for at de ikke blev summative. Jeg laver gruppearbejde med dem i næste uge, hvor de har mulighed for at komme ud og snakke med mig løbende.
I næste uge afslutter jeg mit forløb med 3b, de går på SRP-skrivning, og så er der juleferie. Af samme grund valgte jeg - stik imod HQs forslag om at arbejde med Jekyll and Hyde, og stik imod HQs forhold til jul - at arbejde med en julehistorie, så jeg kan afslutte dem på en lidt mere hyggelig og sjov måde sidste gang, på tirsdag. Det har været en dejlig tid med 3b, og det er også vemodigt at skulle afslutte dem.
Det er i dag præcis en måned siden mit første besøg. Jeg har haft en travl måned, også selvom jeg har begrænset min forberedelsestid. Jeg ved egentligt ikke, om jeg bryder mig om at halvere min forberedelsestid - jeg har følt mig mere presset end før, måske på grund af følelsen af at være semi-uforberedt. Jeg tror ikke eleverne mærker en forskel, men min indre perfektionist har stadigvæk lidt at arbejde med. Af selv samme grund bliver jeg naturligvis ved med at arbejde på den måde, så jeg kan få udfordret mine arbejdsmetoder.
Næste uge er der workshop! Det ser jeg frem til.
Onwards and upwards.
Uge 47 var en god uge på engelskfronten. 1p har afsluttet deres kærlighedsforløb. Forløbet blev afsluttet med en snak om hvordan de skal arbejde med et notesystem som de kan have med til eksamen, med et fuldt overblik over de tekster de har arbejdet med. Vi brugte to timer på at sætte ting i system og lave et skema med et overblik over alle teksterne fra forløbet til dem. Klassen har haft nogle sociale problemer jeg ikke mærker meget til inde i mine timer, men de har generelt ellers været sløve og svære at få til at deltage, måske er der en sammenhæng.
Med 1y fik vi sat horror-forløb i gang, og det lagde ud med en teoretisk gennemgang i første time, så læsning af en originaltekst, så anvendelse af teorien til at forstå originalteksten. Klassen bliver virkelig udfordret på fagligheden her, og jeg taler fortsat ikke dansk med dem. Det fungerer OK, men det betyder også at nogle ting ryger lidt hen over nogle hoveder - det er en afvejning. I 1p er det en klar didaktisk men også pædagogisk overvejelse, at jeg er nødt til at tage mere hensyn til de svageste, hvor at jeg i 1y kan mærke, at jeg er nødt til at tage mere hensyn til de stærkeste - uden at negligere de svageste, men der er en helt anden tilgang til læring og en helt anden motivation for at gå til arbejdet i 1y.
I 3b har vi også arbejdet med horror, men på et lidt højere niveau. Vi har arbejdet med historisk læsning af horror-tekster, bl.a. med Shelley's Frankenstein (og i denne uge Dickens' A Christmas Carol). Timerne har fungeret OK, og de har fået lov til at arbejde mere induktivt, og de har selv skulle undersøge historiens narrativ. Det er faktisk en glimrende måde at arbejde med et kapitel af en længere tekst: selv at lade dem skabe konteksten. Meget fin arbejdsform.
Uge 48 har været en meget spændende uge, fordi jeg har arbejdet med et par nye arbejdsformer i 1y. Jeg har afholdt min første rene forelæsningstime, hvor eleverne har fået gennemgået en tekst på klassen af undertegnede. Forelæsningen er en undervisningsform jeg ellers ikke abonnerer meget på, men jeg gennemgik teksten for eleverne i et enkeltmodul hvor jeg sikrede mig, at de forstod detaljerne. Eleverne var meget glade for timen bagefter, og de følte virkelig at de fik udvidet deres ordforråd og deres værktøjskasse.
Timen efter var en læse- og arbejstime, hvor eleverne skulle læse en tekst og forsøge at anvende teorien. De syntes det var svært, men i opsummeringstimen dagen efter lykkedes det glimrende. Det var en fed oplevelse, at der var progression over ugen frem for over de enkelte moduler: Introduktion til teori og rammesætning -> Læsning af en kildetekst og arbejde med den -> syntese og anvendelse af teori for at forstå teksten.
Selvom det er B-niveau er niveauet så meget højere end på HF, og især deres arbejdslyst er højere. Der er ikke nær så meget pædagogisk arbejde som der er didaktisering af fagmateriale, og hold nu op hvor er det dejligt at kunne gå ud over pædagogisk arbejde og at forsøge at gøre noget "spændende" hele tiden, for overhovedet at få dem til at arbejde.
I 1p har jeg så dog netop gjort det - vi kører et miniforløb ind til jul med fokus på Skotland og det skotske sprog, og vi har bl.a. sunget skotske sange i timen. Vi har også arbejdet med eksamensrettet skriftlighed. Jeg tænker, at jeg lige så godt kan komme i gang, uden at italesætte direkte, at det er eksamenstræning vi laver. Mine tanker bag er det ufatteligt lave skriftlige niveau de har i klassen. Mange af dem har simpelthen brug for the basics, stadigvæk. Jeg har i samme ombæring givet dem standpunktskommentarer. Det var noget af en opgave, der tog enormt lang tid for mig, især at sørge for at de ikke blev summative. Jeg laver gruppearbejde med dem i næste uge, hvor de har mulighed for at komme ud og snakke med mig løbende.
I næste uge afslutter jeg mit forløb med 3b, de går på SRP-skrivning, og så er der juleferie. Af samme grund valgte jeg - stik imod HQs forslag om at arbejde med Jekyll and Hyde, og stik imod HQs forhold til jul - at arbejde med en julehistorie, så jeg kan afslutte dem på en lidt mere hyggelig og sjov måde sidste gang, på tirsdag. Det har været en dejlig tid med 3b, og det er også vemodigt at skulle afslutte dem.
Det er i dag præcis en måned siden mit første besøg. Jeg har haft en travl måned, også selvom jeg har begrænset min forberedelsestid. Jeg ved egentligt ikke, om jeg bryder mig om at halvere min forberedelsestid - jeg har følt mig mere presset end før, måske på grund af følelsen af at være semi-uforberedt. Jeg tror ikke eleverne mærker en forskel, men min indre perfektionist har stadigvæk lidt at arbejde med. Af selv samme grund bliver jeg naturligvis ved med at arbejde på den måde, så jeg kan få udfordret mine arbejdsmetoder.
Næste uge er der workshop! Det ser jeg frem til.
Onwards and upwards.
Comments
Post a Comment