Workshop 2: Evaluering
Refleksionsskrivning 1:
Hvordan arbejder du med evaluering i dine fag?
I engelsk arbejder jeg både med summativ og formativ evaluering i den forstand, at vi bruger screeninger summativt for at fastsætte en form for fagligt standpunkt, for at identificere faglige svagheder og dernæst arbejde med disse. De summative "tests" eller screeninger bruges altså formativt i en vis forstand. Derudover bruger jeg mundtlig evaluering både på klassebasis og på individuel basis to gange årligt (op til jul, op til sommerferien), hvor jeg stiller eleverne spørgsmål til deres egen evaluering samt stiller spørgsmål til opfattet arbejdsindsats, hvorefter jeg giver mundtlig formativ evaluering ud fra en fokuseret trepunktsevaluering.
Jeg har desuden arbejdet en del med skriftlig evaluering, både af forløb og af eleverne selv. Eleverne laver skriftlig evaluering af enkelte moduler og af egen læring i slutningen af hver time, som de smider ind på classnotes og gør tilgængeligt for mig og for dem selv.
I idræt er der en løbende faglig formativ evaluering ("Det fungerer godt det du gør nu/Det fungerer mindre godt, så prøv at arbejde med det her fokuspunkt..."). Jeg bruger forløbsprøver i slutningen af forløb med fokus på at eleverne får et billede af fagligt standpunkt samt råd til forbedring fremover.
Hvilke problemstillinger synes du, arbejdet med evaluering i dit forløb rejser set i forhold til den læste teori? Inddrag hjemmeopgave 1 og 2.
Der er et voldsomt tidspres på det forløb jeg har medbragt, og evaluering har ikke været så relevant da holdet er nyt og er meget fagligt svagt. Eleverne er ikke bevidste om deres eget standpunkt i relation til en opfattet skala, og de udviser ikke nok fagligt engagement til at en stor del af evalueringen af undervisningens kvalitet er brugbar. Når det så er sagt skal evalueringsformer øves, og eleverne skal lære at evalueringen af undervisningen er en del af den måde de deltager i undervisningen på, og en del af den måde de lærer på.
Hvordan arbejder du med evaluering i dine fag?
I engelsk arbejder jeg både med summativ og formativ evaluering i den forstand, at vi bruger screeninger summativt for at fastsætte en form for fagligt standpunkt, for at identificere faglige svagheder og dernæst arbejde med disse. De summative "tests" eller screeninger bruges altså formativt i en vis forstand. Derudover bruger jeg mundtlig evaluering både på klassebasis og på individuel basis to gange årligt (op til jul, op til sommerferien), hvor jeg stiller eleverne spørgsmål til deres egen evaluering samt stiller spørgsmål til opfattet arbejdsindsats, hvorefter jeg giver mundtlig formativ evaluering ud fra en fokuseret trepunktsevaluering.
Jeg har desuden arbejdet en del med skriftlig evaluering, både af forløb og af eleverne selv. Eleverne laver skriftlig evaluering af enkelte moduler og af egen læring i slutningen af hver time, som de smider ind på classnotes og gør tilgængeligt for mig og for dem selv.
I idræt er der en løbende faglig formativ evaluering ("Det fungerer godt det du gør nu/Det fungerer mindre godt, så prøv at arbejde med det her fokuspunkt..."). Jeg bruger forløbsprøver i slutningen af forløb med fokus på at eleverne får et billede af fagligt standpunkt samt råd til forbedring fremover.
Hvilke problemstillinger synes du, arbejdet med evaluering i dit forløb rejser set i forhold til den læste teori? Inddrag hjemmeopgave 1 og 2.
Der er et voldsomt tidspres på det forløb jeg har medbragt, og evaluering har ikke været så relevant da holdet er nyt og er meget fagligt svagt. Eleverne er ikke bevidste om deres eget standpunkt i relation til en opfattet skala, og de udviser ikke nok fagligt engagement til at en stor del af evalueringen af undervisningens kvalitet er brugbar. Når det så er sagt skal evalueringsformer øves, og eleverne skal lære at evalueringen af undervisningen er en del af den måde de deltager i undervisningen på, og en del af den måde de lærer på.
Comments
Post a Comment