Uge 42 + 43, Engelsk

Så er efterårsferien slut og refleksionslogbogen er åben igen. I denne uges indlæg arbejder jeg både med uge 42 + 43. 

Uge 42:
Efterårsferien var naturligvis ikke udelukkende ferie. Jeg har i denne uge både arbejdet med første besøg (helt specifikt med planlægning og fremsending af planer) og at få rettet opgaver til 1p, som jeg ellers ikke helt har haft tid til at få afviklet, med kurser osv. 

Helt grundlæggende vil jeg gerne dele en specifik problemstilling jeg står over for, og som efterhånden også er nævnt herinde flere gange: klassens enorme niveauspænd. Her er et citat fra en opgave: 

First hears we about a fish there swims silently through the water.  [...] The man was dunk and fell. The man became on the beach. The man fell asleep.

Og så et citat fra en anden opgave...

Uneased, he thought she might be sleeping, so he checked the bedroom, but still no sight of her. Worried, he walked faster around the house looking for her everywhere, even the bathroom. He was now shivering out of fear and thoughts were flying around in his head.

I den ene opgave er der totalt usammenhængende sætninger, med forkert ordstilling, kongruensfejl, stavefejl, manglende ord og ingen sproglig kohærens. Det er et uddrag fra et referat. I andet opgaveudtræk er der et sikkert og varieret ordforråd, ingen mærkbare grammatiske fejl, en malende beskrivelse af f.eks. hovedpersonens indre liv. Det er fra den del af opgaven hvor eleverne skulle skrive kreativt. 

1p dækker i den grad skalaen.... Når jeg har haft dem til eksamen tror jeg, jeg kan afholde kurser i differentieret undervisning :-) 

Nå, nok om det - det er jo blot en gentagelse af hvad der tidligere er skrevet herinde, blot knyttet til elevernes skriftlighed. De er altså ikke blot i hver deres ende af skalaen mundtligt, men naturligvis også skriftligt. 

Uge 43:
Mandag+tirsdag+onsdag var fagdidaktisk kursus i engelsk. Man kan sige mange ting om kurset, jeg ikke vil sige her, jeg vil dog sige at jeg havde fysisk ondt i bagsiden efter at have siddet så meget ned. Det var paradoksalt, at undervisning i god undervisning var så dårlig undervisning..... "vi har 36 slides og tyve minutter, så lad os komme i gang - når vi det ikke skærer vi i gruppearbejdet og diskussionerne" var nærmest kursets mantra. 

Når det så er sagt, er den teoretiske vinkel jo glimrende at få med, og det gav også mange gode og spændende perspektiver på min egen undervisning. Bl.a. var hele afsnittet om det funktionelle sprogsyn og integreret grammatik ENORMT spændende, og jeg har fået mange gode idéer til hvordan jeg kan "camouflere" grammatikundervisning og integrere det direkte i arbejdet med temaerne. Det har endda givet mig et par gode idéer til det igangværende forløb, som jeg vil forsøge at integrere allerede fra næste gang vi ses. 

Torsdag formiddag var jeg så tilbage på ML og havde timer med 1p. For første gang smed eleverne borde og stole ud på "plads" uden min opfordring - de er begyndt at forstå, at det er sådan vi kører undervisning i engelsk for tiden. Det var vildt fedt! Så fik de skriftlige opgaver tilbage, med rettelser, og timen gik fint. NE var inde og observere, og jeg fik et par perspektiver bagefter. Overall en god time, og jeg har efterhånden en enormt god kontakt med 1p. 

Dagen efter var jeg inde og afvikle morgentimer i 3b. Fin time med fokus på Horror, selvom 3b blot var 8 elever i dagens anledning. Meget anderledes og også lidt mærkværdigt at de kun var 8 elever - et par af de didaktiske overvejelser ryger lidt ud af vinduet når praksis viser sig ikke at kunne afspejle intentionen. Bl.a. skulle grupperne omstruktureres, og istedet for en klassediskussion skulle de skrive deres refleksioner ind i google doc, som så bliver lagt ud til dem, så dem, der ikke var der kan få en teoretisk forståelsesramme. Det fungerede fint, men betyder så at jeg lige skal sortere lidt i deres google doc her i løbet af næste uge. 

Alt i alt en god uge, og jeg glæder mig meget til besøget i næste uge :-) 






Comments

Popular Posts