Uge 41, idræt

Denne uge har budt på et par spændende perspektiver på idrætsundervisningen. Jeg har undervist G5+G6 sammen med HS. Vi havde planlagt at dele dem op i to, da Thore havde aflyst hans tredjedel - og så køre hhv. pulsbold og udendørs crossfit.

I praksis viser det sig dog, at hele G5 er fraværende, da de er til NV-eksamen, og at store dele af G6 var på Thores hold. Vi har altså cirka 15 elever at undervise. HT og jeg improviserer os frem til en badmintontime og skrotter vores plan. Planlægning ud af vinduet - men HT og jeg havde et glimrende improvisatorisk samarbejde. Vi stod for halv opvarmning hver, og justerede så også hver især ift. øvelser. Jeg deltog selv i nogle enkelte spil pga. det ulige antal, hvilket ikke var helt velovervejet, da mit knæ var voldsomt irriteret efter timen. En idrætslærers største dyd er organisatoriske evner samt omstillingsparathed + evne til at improvisere, og det må man sige at både HT og jeg fik forevist i onsdags.

Dernæst stod den på eftervejledning til sidste tennismodul og førvejledning til eftermiddagens modul med HK. Vi talte om forskellene på første og anden omgang tennis, om justeringerne og hvordan de fungerede i praksis, og lidt om hvordan man vedvarer energien i undervisningen, f.eks. med brugen af energiskabende opvarmningsøvelser. Vi gennemgik også lektionsplanen for eftermiddagen, og HK bad mig om at specificere elevernes opgaver lidt mere end jeg havde tænkt at gøre - og det fungerede super godt i praksis, selvom jeg måtte justere. Lektionen er klistret ind nederst på siden.

Modulet kunne ikke følge planen, da eleverne simpelthen var for mange elever (21) til antallet af baner (4) - det gik simpelthen ikke op, så vi endte med at bruge australsk double som en bufferøvelse der så fik mere tid. Jeg kunne mærke, at det havde været en dag med god omgang stressfølelse i kroppen, da der havde været en masse pludselig omstilling og ændring af intenderede planer, men det gik helt fint, og jeg synes det var et godt modul. Det skal jeg bare lige kunne være i, at det er helt okay at skulle smide intenderede planer ud af vinduet hvis praksis ikke tillader det.

HK og jeg tog eftervejledningen direkte efter modulet, uplanlagt men helt vildt rart (måske kan vi fortsætte med det HK?) Vi talte lidt om øvelsesvalget, progressionen og modulet ellers. Snakken gik derefter over på min egen læreridentitet - om jeg ser mig selv som den autoritære lærer, eller den lærer der i langt højere grad bruger nærvær og (k)ærlighed frem for autoritet. Jeg oplevede en mindre intern dissonans, for jeg ser mig selv og ønsker at være en, der ikke udviser autoritet men nærhed, og kan bruge andre metoder til at skabe god undervisning end "skæld-ud". I praksis kommer jeg dog nogle gange til at påtage mig den mere autoritære rolle og sige ting som "Hey, stop lige med at afbryde!" når nogen taler i munden på mig. Jeg skal lidt i tænkeboksen omkring hvad jeg skal gøre når situationerne opstår, og jeg tror jeg skal arbejde lidt med nogle handlingsalternativer jeg kan have i baghovedet når jeg får lyst til at falde tilbage til at bruge den autoritære/semi-intimiderende (lorte-)rolle. Det brugte jeg resten af aftenen på at tænke over - og allerede i dag har jeg brugt det i engelsk! Mega fed oplevelse at se hvordan HKs opmærksomhed på lærerroller og læreridentiteter gjorde mig bevidst om, om jeg rent faktisk fremstår som jeg ønsker - og hvad jeg skal gøre for at fremstå som en, der ikke bruger en alt for autoritær position hele tiden (ikke sagt, at det ikke er OK at finde den frem, når det er nødvendigt!).

Workshoppen gav mig idéer til hvordan jeg kunne evaluere modulet med eleverne, og jeg gjorde det til slut i modulet med 3FK, og det fungerede super godt. Alt i alt en mega spændende men også vildt hård uge, med en masse filosoferen over min egen underviseridentitet, workshop, aftentur med 3b og forløbsplanlægning til vinteren.

Nu bliver det godt med efterårsferie!


Hvornår
Hvad
Hvordan
Hvorfor
Evt
5 min
At lande i rummet
Fravær + introduktion
Relationsarbejde samt at skitsere dagens program + fordeling af udstyr og at få net sat op
Der sættes net op + eleverne henter udstyr
~9 min
Opvarmning: At eleverne får bold- og ketcherføling igen + progression
1.Eleverne skal sende tyngdepunktet op og stå på låste knæ og spille
2. eleverne skal sende tyngdepunktet ned i midten og stå på åbne knæ
3. eleverne skal spille nede fra en squatposition
Let opvarmning og at eleverne får en føling af den forlængede arm

~8 min
Repetitionsøvelse
Hvad kan I huske? Gå sammen to og to og spil imens i taler om hvad den gode teknik er
At eleverne fæstner viden fra sidst samt at de arbejder med tekniske fokuspunkter

18 min
Introduktion til placering på banen
Eleverne går sammen to og to og påtager sig rollerne fra sidst + en er coach (Far Wozniacki) og en er trainee (Carolinemusen). Fokus på baneplacering og at søge tilbage mod midten. At arbejde med det visuelle fokus
For at eleverne får en masse boldberøringer og bliver bekendt med spiltaktik/baneplacering

+ fokus på placering på banen
+ fokus på torsorotation
+ fokus på power-positionen
Skriv på tavlen! 
”Den gode duel”
+ videoanalyse + mobiltelefoner.
+ fokuseret observation – giv dem klare retningslinjer for feedback

9 min
Australsk double, kommunikationsøvelse
3 og 3 på bane – 2 vs 1
+ refleksion
Eleverne spiller 3 mod 3 og pointfører. Ser hvem der vinder. Hvem taber og hvem vinder? Hvorfor? Hvad er udfordringerne ved single? Hvad er udfordringerne ved double?

”Den gode duel”
~15 min
Færdigt spil, double
Eleverne spiller double med fokus på den gode duel og samspil
At eleverne får øvet kombinationen af slagteknik og spiltaktik
”Den Gode Duel”
5 min
Afslutning/refleksion
Walk and talk imens der ryddes op
1.       Tre ting der var gode
2.       2 ting der var svære
3.       1 ting du gerne vil være bedre til
+ fælles opsamling




De didaktiske overvejelser til modulet var:

Eleverne har arbejdet med slagteknik, så vi arbejder videre fra sidste modul. Dette gøres ved en opvarmningsøvelse der skal få dem til at forstå vigtigheden af power position og spilbarhed.  Derefter repeteres slagteknikken, hvor eleverne selv skal aktivere viden og kropslige færdigheder fra sidst.

Derefter går vi videre fra slagteknik til spiltaktik. Antallet af elever gør, at vi er nødt til at arbejde med double – men canadisk double åbner op for muligheden for både at spille single og double på få baner med mange spillere. Eleverne skal reflektere over øvelsen og håbet er, at de induktivt kan observere, at double kræver store mængder kommunikation. Denne kommunikation skal de så tage med ind i det færdige spil.

Det færdige spil spilles derefter med fokus på de tre ting de har lært i de to moduler: slagteknik – spiltaktik – kommunikation.

Afsluttes med refleksion hvor hensigten er, at de italesætter deres tavse viden fra dagens lektion. 


De didaktiske overvejelser til modulet var: 

Comments

Popular Posts