Uge 41, engelsk
Så er uge 41 overstået, og det har været en uge i eksperimentets tegn. Jeg har haft didaktisk legeplads og har noteret mig en masse omkring eksperimenterne.
Beklager på forhånd den store mængde tekst, men jeg har gjort nogle store erfaringer i den her uge :-)
Vi satte i tirsdags Love-forløbet i gang, og vi startede med at læse "A Haunted House" med Virginia Woolfe. Timen var en introduktion til en form for didaktisk eksperiment jeg arbejder med: differentiering og rumtilpasning. Jeg starter i dette forløb mine moduler med at bede eleverne om at sætte bordene ud til siderne af lokalet, op langs væggen. Stolene placeres på indersiden af bordene, og eleverne sidder altså nu med ryggen til deres bord. Det meste af undervisningen foregår med ansigtet vendt væk fra computeren. Det vil jeg gøre i hele forløbet - dog ikke med enkeltmoduler, da det stjæler for meget tid. Jeg har valgt at gøre det på den måde af flere årsager:
- Eleverne bruger simpelthen for meget tid på deres telefoner og på facebook når de sidder og "gemmer sig" bag deres borde. Elevtypen og kulturen i klassen gør, at de nærmest leder efter ethvert hul til at sende hjernen på pause på sociale medier. Det duer slet ikke, og jeg er nødt til at ændre den adfærd, og gentagne samtaler med klassen om problemet har intet løst.
- Eleverne bruger or meget tid på at tage ubrugelige noter (jeg har kunne følge med i deres noter på classnotes da alle deres noter ligger tilgængelige for mig - og meget få af dem tager meningsfyldte noter). På et tidspunkt vil jeg tage en snak med eleverne om deres noteteknik, men det er ikke lige nu - det bliver i slut-december.
- Det gør rummet langt mere dynamisk - jeg kan bede eleverne om at rejse sig og bevæge sig rundt i rummet, gruppearbejde går hurtigere og er mere effektivt, og der er plads til at hele klassen kan lave gruppearbejde inde i klassen samtidigt. Desuden bliver rummet transformeret til et samtalerum frem for et lærerorienteret rum, hvilket jeg ser som en læringsudbyttemæssig fordel da engelsk har den mundtlige dimension.
- Ulempen er, at det simpelthen er stressende at arbejde ud fra den underviserposition. Der er et enormt lærerfokus, og kræver et enormt fokus på klasserumsledelse, og at jeg er kaospilot. Det er OK og udbyttet er højt, men det er noget der skal virke ud fra enkelte moduler og efter særlige didaktiske hensyn, ikke bare en standardindstilling i engelskundervisningen, så brænder jeg ud.
- Det tager cirka 7 minutter af hvert modul at rykke borde frem og tilbage. Det er dog tid givet godt ud, vil jeg mene.
Det havde jeg også gjort i tirsdagens time, så eleverne rykkede rundt på borde og stole, vi tog en snak om begrundelsen herfor. Timen var niveaudifferentieret på følgende måde:
De 20 stærkeste i klassen blev inddelt i grupper og sendt ud og løse opgaveark til teksten. De 10 svageste (laveste score i screeningen ift. tekstforståelse) blev inde i klassen og læste teksten sammen med mig. Jeg tog en snak med dem om begrundelsen for gruppeinddelingen og vi indførte et thumbs-up-thumbs-down-system så eleverne kunne fortælle mig om de forstod indholdet i teksten. Efter en gennemgang af teksten på cirka 45 minutter tog vi diskussionen fælles. Det fungerede godt, og de svageste kunne faktisk i langt højere grad deltage i fællesdiskussionen.
Der var klare ulemper ved dette også. Dem, der blev sendt ud og lave gruppearbejde, var uden opsyn i 45 minutter, og havde ikke mulighed for at stille spørgsmål. Det skal jeg være bevidst om. Det virkede som om, at de havde arbejdet effektivt, og deltog i fællesdiskussionerne.
Timen gik dog alt i alt glimrende, og vi nåede at gennemgå teksten på to moduler frem for på de planlagte tre - jeg kunne simpelthen ikke koge mere suppe på teksten efter den fælles gennemgang, så vi kunne gå videre til Romeo og Julie torsdag.
Efter timen tirsdag havde jeg observationstimer med HQ og 3b. Glimrende time der forløb sig efter hensigten, og HQ og jeg drøftede nogle af mine overvejelser omkring 1p og rumomdeling. HQ havde selv gjort sig nogle af de samme overvejelser til samme time - sat eleverne i en cirkel med samtale og fælles diskussion. Det fungerede også godt i 3b, der dog er noget mere modtagelige for undervisningsvariationer og bare går til opgaven. Om aftenen var vi inde og se Macbeth på Odeon med 3b - fed oplevelse.
Torsdag var en speciel dag med enormt mange timer med 1p. Jeg havde set frem til at undervise dem i fire hele moduler, men 1p var ikke i helt samme humør. Vi skulle arbejde med to små tekstuddrag af Romeo og Julie (balkonscenen). De skulle oversættes til dansk, så til moderne engelsk, og så skulle der laves plakater med oversættelser og tegninger, efterfulgt af "fernisering" hvor de skulle se hinandens produkter. Enkelte af eleverne opponerer kraftigt mod bordopstillingen og gruppearbejde med krav om et produkt - simpelthen fordi det tvinger dem til at arbejde. Da jeg forklarede opgaverne for eleverne fik jeg et højt suk og et tårnhøjt "NEDEREN" fra to elever. Det var det mest demotiverende første møde med eleverne jeg kunne få, men jeg lavede lige lidt emotional labour, lagde låg på og gemte det til senere. I andet modul startede jeg timen med at fortælle eleverne om, hvordan jeg havde glædet mig til modulet, men at jeg simpelthen blev så træt af det møde vi havde haft - jeg talte lidt med dem om, hvor uopdragent det fremstår at råbe at noget en anden har forberedt, er "nederen", og at hvis de gerne vil have jeg laver spændende og varieret undervisning, så skal de ikke tale opgaverne ned i starten af hvert modul, da det er for demotiverende. De nikkede, og lyttede, og var søde, og jeg nåede dem enormt meget med en sårbar, anerkendende tilgang. Det var fedt - tak for tips HK!
Vi gjorde ferniseringen færdig, talte om teksterne sammen, derefter læste drengene Romeos tale højt for pigerne, og pigerne læste Julies tale højt for fyrene, til stor morskab for eleverne. Til sidst så vi filmen ROMEO+JULIET sammen, der var færdig på minuttet timen var slut.
Dagen havde et højt udbytte: eleverne forstod teksten, fik mødt Shakespeare, fik arbejdet med sprogforståelse og sproganalyse, fik oversat og udvidet deres ordforråd. Derudover fik vi ændret en ugidelig stemning til en god stemning og eleverne anerkendte virkelig at vi, som lærere, også fortjener at man anerkender det arbejde vi lægger i forberedelsen til modulerne.
Dagen var dog også enormt hård - fire timer med 1p er lang tid, og jeg var totalt drænet bagefter. Undervisningsformen var intens, vi tog nogle hårde snakke, og jeg skulle lave enormt meget følelsesarbejde i dag. Givtigt, men ferie er tiltrængt nu! (efter jeg har været inde og se 3b afslutte Macbetforløbet i morgen formiddag, og efter jeg har fået planlagt danseforløbet i nov-dec!)
Comments
Post a Comment