Uge 40, engelsk + AP

Endnu en uge domineret af Almen Sprogforståelse er overstået. Jeg vil gerne lige afrunde mine refleksioner omkring AP herinde også, og det må bliver under engelskdelen, selvom det ikke er et af mine vejlederfag.

AP er overstået, og jeg har kunne mærke at jeg har været ovenpå ift. planlægning og at jeg har haft en god elevkontakt og godt fat i de fleste elever. Jeg har kunne se i resultaterne (der er opgivet på webproever), at de flittige elever har klaret sig enormt godt, at der er en stor mellemgruppe, og at der er en mindre elevgruppe i bunden, der ikke har klaret sig så godt. Det er naturligvis ærgerligt, men det kommer ikke som nogen overraskelse at de elever, der ikke har deltaget, og som ikke har bidraget i timerne, klarer sig dårligt. Det er naturligvis også et spørgsmål om korrelation og kausalitet i et catch-22-forhold: får eleverne dårlige karakterer fordi de ikke deltager, eller deltager de ikke fordi de ikke føler de lærer noget? 

Når det så er sagt har det været "træls" at undervise så meget i AP her under pædagogikumtiden. Ikke fordi AP er et træls fag - det er det slet ikke, og jeg elsker at undervise i AP, det er sjovt, afvekslende og spændende fagmateriale - men formen er enormt rigid og tidspresset, og der er hverken tid eller mulighed for at arbejde med store pædagogisk/didaktiske armbevægelser. Derfor har min AP-undervisning (der i øvrigt har været helt fin) føltes "dårlig", da jeg godt ved at der kan være didaktiske fordele i at bruge andre undervisningsmetoder, variere arbejdsrum, bruge varierende underviserroller osv. Det er der simpelthen ikke mulighed for, når årsplanen er lagt i det omfang den er, og der er så stort tidspres. 

Næste år vil jeg benytte følgende principper igennem hele forløbet for at sikre mig at eleverne får mere ud af det:
    1. Jeg vil anvende et konferencerum og kontorer. Eleverne starter hver time med at skubbe borde og stole ud til væggene og sidder med ryggene til deres computere. De deltager i klasserumsdiskussioner og kan kun forsvinde ind i deres computere når de aktivt vender ryggen til undervisningen. 
    2. Jeg vil benytte mere Cooperative Learning i læringsprocessen. 
    3. Jeg vil omtænke min italesætning af graden hvormed jeg underviser med prøven in mente.
Jeg vil i næste sommerferie bruge min downtime på at fokusere på AP, og på det fagmateriale der ligger i AP, og omsætte det til et samlet undervisningsmateriale jeg, som underviser, kan stå mere ved.

Nå, nok om AP. Engelsk i denne uge har bestået af et enkelt modul med 3b, hvor jeg skulle udlevere eksamensopgaver og lige være med som Spørge-Jørgen. Det var et fint modul. Derudover har NE været inde og observere undervisning med 1p, hvor vi tog en kort samtale bagefter omkring de didaktiske overvejelser på modulet. Det var enormt givtigt og rart at vende det med NE, og jeg begynder at se frem til første besøg. Vi blev også enige om at holde os til 1p på første besøg. 

Senere på ugen (torsdag) gjorde vi teksten færdig. Modulet fungerede ikke nær så godt som dobbeltmodulet tirsdag, da jeg undervurderede hvad de kunne nå på et enkelt modul, men horror-forløbet blev dog afsluttet og rundet vel af. Nu skal vi til at læse om den store kærlighed, og det bliver godt at komme ind på nogle andre og lidt mindre grænseoverskridende tekster. 

Jeg brugte min fredag, der var skemafri, på at læse tekster til Workshop 2. Pensum var markant mindre til dette kursus end de tidligere, så jeg har nydt at kunne fokusere lidt på andre ting, som f.eks. færdiggørelsen af mit kompendium til 1p. Jeg har fået lagt gloser og spørgsmål ind til alle teksterne, og vi er ved at være klar til at køre på med det nye hjemmestrikkede kompendium. 

Onwards amd upwards!
CC

Comments

Popular Posts