Uge 38+39 (flex + kursus)

Denne uge har stået på workshop 1 mandag, som gav et par gode idéer til hvilke arbejdsformer jeg kan benytte i især engelsk. Workshoppen henvendte sig meget lidt til idrætsfaget, da det er så praktisk, men der var mange gode pointer jeg kan tage med ind i klasserummet i engelsk. Jeg har fået et par idéer til anvendelse af arbejdsformer i HF, men savner også at undervise et lidt mere selvstændigt hold hvor jeg kan prøve flere ting af.

Vi har arbejdet med skriftlighed i 1p hele ugen, og har fokuseret på verbalkongruens. Tanken var en simpel progression hvor de skulle A) introduceres til verbalkongruens på forelæsningsformat og have mulighed for at stille spørgsmål, B) arbejde med simple opgaver hvor de kunne øve det og C) til sidst arbejde med et integreret sprogsyn hvor de arbejder med deres egne skriftlige produkter, så de kan rette sig selv. A og B gik godt, men C virkede ikke helt efter hensigten. De havde enormt svært ved at gøre det i praksis, og nogle stejlede endda helt under postulatet om at "man jo ikke kan rette noget man selv har skrevet, man tror jo det er rigtigt når man har skrevet det" - så der er noget vi skal arbejde med der, både ift. mindset og tilgang til egne skriftlige opgaver, men også noget så grundlæggende som sætningsanalyse. En tredjedel af klassen kunne simpelthen ikke identificere nexus endnu, selvom der er brugt 4 moduler på at tale om det inden. Det er lidt en øjenåbner, og jeg tror jeg skal differentiere grammatikundervisningen i langt højere grad.

Lise har klargjort over for mig, at jeg har 8 funktionelt ordblinde på holdet. Jeg har derfor overvejet, at en screening i engelsk ville være rar for mig at tage udgangspunkt i, da jeg så kan se om de er yderligere der er funktionelt ordblinde i engelsk/analfabeter på engelsk ud over de 8 ordblinde der er på holdet. 9 på holdet scorer under 50% på en tekstforståelsesopgave. Jeg må lave dobbeltlærerordning og simpelthen lære dem hvordan de skal læse. Det må blive en time med fokus på faglig læsning lagt ind i næste forløb.

Jeg har justeret i årsplanen for 1p og er gået i gang med at sætte et kompendium med gloser sammen til dem til næste forløb. Det bliver et "Love"-forløb, for at kontrastere lidt til horror-forløbet. Det bliver et digitalt kompendium hvor de kan clicke på de ord, de ikke forstår, og så bliver de oversat. Det er et lidt større arbejde, men jeg tror det er nødvendigt.

Mine HF'ere udfordrer mig enormt meget både fagligt og pædagogisk. Jeg har svært ved at gennemskue hvordan jeg skal justere til et niveau der er passende for bredden i klassen (der er nærmest ingen - kun en bund og en top). Pædagogisk udfordrer de mig i klassen, de er larmende og støjende, og de vil helst lave ingenting. Sætter jeg dem til at lave gruppearbejde laver de intet, og snakker bare istedet. Jeg skal have fundet en tilgang til hvordan jeg får dem til at arbejde mere effektivt. Jeg tror jeg skal bruge Hans' "pledge of allegiance".

G1 kører til gengæld bare. De skal nok klare den fint til AP-eksamen.

Nu står den på fagdidaktisk kursus i idræt. Vi ses i næste uge!

Comments

Popular Posts