Uge 37, engelsk
Uge 37 refleksion:
Ugen har budt på en masse spændende arbejde med mine HF'ere, og så har jeg undervist HQs 3b-klasse i to dobbeltmoduler. Ugen startede ud med en field trip til biografen, hvor vi var inde og så Stephen King's "It".
Så ugen har været en enormt givende og interessant uge, hvor jeg både har kunne arbejde med relation til mine 1hf'ere, samt har fået en masse perspektiver på en meget anderledes klasse end jeg har været vant til (3b). Spændende omgang med en masse gode refleksionssamtaler og vejledninger med HQ. Nu står den på kurser og flex, og så kommer NE ind og observerer engelskundervisningen tirsdag. Det bliver spændende!
Eleverne tog enormt godt imod oplevelsen, og det blev en tur der både fremmede vores fælles relation imellem lærer og elev, men også indbyrdes imellem eleverne, der havde en enormt god oplevelse med en tur uden for huset. Eleverne syntes overvejende at filmen var uhyggelig, men også god. Det var et klart skridt imod en stærkere knyttet og tættere relation, og det var rart at tage en tur uden for klassen for at arbejde specifikt på mine egne relationskompetencer. Efter at have set filmen fik jeg sat forløbsplanen for horror-forløbet sammen. Jeg har taget udgangspunkt i Gymnasiepædagogik 3. udg. kap. 4.4 om planlægning af forløb og enkelttimer. Jeg har taget udgangspunkt i, at undervisningen skal være varieret i arbejdsformer og indhold (p 237) samt en forventning om en høj grad af struktur (p. 239), og ellers bare taget udgangspunkt i kap. 4.4. Jeg har uploadet forløbsplanen her.
Efterfølgende havde vi en enkelt opsamlingstime hvor vi samlede op på filmen og biografturen, og jeg fik dem mindet om vigtigheden af at få læst til næste gang, hvor vi har tre sammenhængende moduler og skal arbejde med både horrorgenren og integreret grammatik. Jeg fik også primet dem ift. NE's besøg i klassen tirsdag.
Derudover har jeg undervist HQs 3b, som er en meget speciel klasse at undervise. Jeg har undervist to gange a to moduler, og har undervist dem i sangtekster. Lektionsplanerne for modulet er uploadet her. Timerne gik overvejende godt, og jeg fik en god og blandet oplevelse af at komme ind i en klasse, der overvejende er sat i et meget klart og tydeligt sæt vaner, men som også viste sig at være modtagelige over for mig som lærer og for materialet. HQ og jeg har så efterfølgende afholdt møder, hvor han har givet mig perspektiver på undervisningen. I en meget overordnet punktform har jeg især noteret mig følgende:
- Materialet er alfa og omega - underviser man ikke i godt materiale er det svært at skabe god undervisning. Velvalgt materiale er afstemt niveau og elevernes forforståelse. Analysematerialet til timen var velvalgt og fungerede, men det var fint at få sat konkrete ord på vigtigheden af materialevalg.
- Med små klasser kan man sagtens tage hele runder i klassen og bede alle om input.
- Klassens dynamik kan ændres med også at være bevidst om rummet - overvej om man skal sidde i cirkler og lade eleverne tale med hinanden frem for til lærerne - det kan aktivere en helt anden elevtype end den kontaktsøgende og pligtopfyldende lærerorienterede elev.
- Vær opmærksom på, at tager man chancer - altså metodemæssige chancer, man ikke er sikker på kommer til at fungere - bør man have en plan b.
- Brug google docs til grammatikøvelser frem for tavlen (evt padlet)
- Overvej valget af oversættelser fra engelsk til dansk kontra ordforklaringer på engelsk. I option A fordi en oversættelse, der måske egner sig godt til svære ord, men i option B lærer især de stærkere elever måske at forklare begreber med egne ord og udvider derved deres forståelsesgrad.
- Overvej "Stand By Me" og "The Body" som et hovedværk i 2hf, nu hvor vi ved noget om Stephen King.
- Overvej om min faste engelskklasse ved afslutning af grundforløbet skal indgå i en pagt om at tale engelsk så meget de kan.

Comments
Post a Comment